Protekla kazališna sezona, čiji okupljeni pregled na pozornici teatra u Frankopanskoj nudimo jošjednim izdanjem festivala "Gavelline večeri" donijela je raznoliku i autorskim izričajima bogatu produkciju na prostoru regije. U vremenu u kojem kazalištem često, opravdano ili ne, treba dokazivati potrebnost vlastitog postojanja, naslovi odabrani za 38. "Gavelline večeri"podsjećaju nas to koliko je scenski čin i jedinstvena komunikacija između prizorišta i gledališta kakvu samon može pružiti, i dalje živ, moćan i potreban – kao prostor zajedništva i u takvom zajedništvu ostvarene izmjene iskustva, razmišljanja, osjećanja. Od klasičnih naslova, preko satiričnih stremljenja do dokumentarne poezije suvremenog svijeta, ovih devet naslova usprkos sadržajno-formalnoj, poetološkoj, žanrovskoj i izvedbenoj različitosti, povezuje jedno: strastvena potragaza smislom, identitetom, istinom. Svaka od njih otvara i stvara svoje kazališno pitanje, svojupaletu misli, boja, zvukova, svoj svijet. Zajedno, čine mozaik dabašnjeg kazališta na ovimprostorima – angažiranog, zaigranog, zapitanog, radoznalog.
Novosadsko pozorište - Újvidéki Színház – "1981." autor i redatelj: Tomi JanežičPredstava "1981." Tomija Janežiča, izuzetno je emotivno, slojevito kazališno istraživanjevremena, identiteta i sjećanja. Polazeći od godine simbolički nabijene društvenim i osobnimprekretnicama, autorski tim kroz transgeneracijske priče o obitelji, gradu i zemlji koja se mijenja,stvara kazališnu fresku, gdje se prepliću privatno i kolektivno, stvarno i zamišljeno. Ono što ovupredstavu čini posebnom jest njezina sposobnost da na sceni oživi duh jednograzdoblja bez nostalgije, ali s dubokim razumijevanjem ljudske potrebe da sačuva smisao (i) uvremenu promjena. "1981." govori o nama – o naslijeđu, pripadanju i sjećanju koje nas oblikuje,a istodobno uči kako da ga nadrastemo. Svojom tematskom usredotočenošću, glumačkomposvećenošću i prepoznatljivim redateljskim rukopisom, "1981." potvrđuje kazalište kao prostorzajedničkog sjećanja i prepoznavanja.
Centar za kulturu Tivat – "Mirandolina", po motivima Carla Goldonija i Petera Turrinija,redateljica: Tatjana Mandić RigonatU svojoj verziji "Mirandoline" Tatjana Mandić Rigonat stvara kazališnu igru duha, ironije iženske samosvijesti. Klasični predložak postaje suvremena komedija karaktera, koja s lakoćom iduhovitošću propituje odnose moći, ljubavi i samopoštovanja. Ova Mirandolina nije tek lukavazavodnica – ona je žena koja razumije svijet u kojem živi i ne odriče se vlastite slobode.Predstava zrači energijom ansambla i redateljskim osjećajem za ritam, humor i mjeru, čineći jemaštovitim primjerom suvremenog čitanja klasike.
Kamerni teatar 55, Sarajevo – "Blank", Feđa Štukan, redatelj: Kokan Mladenović"Blank" na sceni istražuje granice osobne i društvene odgovornosti, tišinu koja se širi kadanestanu riječi, i prazninu koja se pojavljuje između pojedinca i zajednice. Predstava, inspiriranastvarnim događajima i suvremenim krizama smisla, otvara pitanje što ostaje od čovjeka, kad muse obrišu etikete i identiteti. Snažna režija Kokana Mladenovića vješto koristi mogućnosti malescene, pretvarajući njezinu ograničenost u iznimnu scensku prisnost i emocionalnu napetost.Precizan ritam i emocionalna točnost glumačkog ansambla čine "Blank" potresnim i važnimkazališnim događajem.
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka i Hrvatsko narodno kazalište Split – "Nigdjeniotkuda", Bekim Sejranović – Goran Vojnović, redatelj: Ivica Buljan"Nigdje niotkuda" je poetska, ali i brutalno iskrena slika suvremenog čovjeka koji tražiuporište u svijetu u raspadu. Ivica Buljan stvara teatar koji pulsira energijom, glazbom i tijelom,stvarajući scenski prostor između snoviđenja i stvarnosti. Predstava govori o izgubljenosti,migraciji i potrazi za identitetom, ali i o nadi koja, unatoč svemu, ostaje i snaži. To je kazalištekoje diše punim plućima i otvara srce i um gledatelja.
Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku – "Vještice iz Salema", Arthur Miller, redatelj: IvanPlazibatU "Vješticama iz Salema" Ivan Plazibat pronalazi zrcalo našeg vremena. U atmosferi kolektivnehisterije i moralne panike, predstava postavlja pitanje: Koliko je malo potrebno da se zajednicapretvori u progonitelja? Redatelj suvereno gradi napetost i moralni nemir, a glumački ansambl
donosi precizne i duboko proživljene uloge. Ova predstava osvježava klasiku, čineći je bolnoaktualnom i etički angažiranom.
Zagrebačko kazalište mladih – "Jezik kopačke", Ivan Ergić i Filip Grujić, redatelj: BorutŠeparovićZKM i Borut Šeparović donose "Jezik kopačke" kao hrabru, duhovitu, dirljivu refleksiju onogometu, naciji i identitetu. Kroz jezik sporta, predstava govori o jeziku društva – o moći,emociji, manipulaciji i kolektivnom zanosu. Inteligentna režija i autentične ispovijesti stvarajukazališni događaj koji nadilazi sportsku temu te postaje ogledalo kulture i vremena. "Jezikkopačke" podsjeća nas da kazalište, poput igre, može biti zajednički prostor strasti ispoznaje.
Teatar ITD, Zagreb – "Slučajna smrt jednog redatelja", Rakan Rushaidat, redatelj: Dražen KrešićPredstava duhovito, ali i s dubokom ozbiljnošću, progovara o odnosu umjetnika i sustava, ogranici između osobne odgovornosti i društvenog pritiska. Krešićev redateljski rukopis spajarazigranost i preciznost, dok se kroz scensku dinamiku neprestano prepliću komedija i tragedija.Publika postaje svjedok i suigrač u procesu razotkrivanja mehanizama moći i iluzija kazalištasamog. Upravo ta sposobnost da nasmije, a zatim natjera na razmišljanje, čini ovu predstavuizuzetno živom i relevantnom za današnji trenutak.
Gradsko dramsko kazalište "Gavella", Zagreb – "Cyrano de Bergerac", Edmond Rostand,redatelj: Aleksandar Popovski"Cyrano de Bergerac" raskošna je kazališna priča o idealizmu, hrabrosti i ljubavi prema riječi.Aleksandar Popovski pritom je vješto spojio duh klasike s energijom suvremenog kazališta,stvarajući predstavu koja podjednako osvaja srce i um. Ansambl Kazališta "Gavella" donosisnažne, strastvene interpretacije, u kojima se humor i tuga, poezija i ironija, skladno prepliću.Cyrano, u ovoj izvedbi, nije samo romantični junak – on je simbol otpora trivijalnosti ipovršnosti svijeta u kojem živimo. Predstava zrači vitalnošću i vjerom u kazalište kao prostorljepote, hrabrosti i slobode.
Gradsko dramsko kazalište "Gavella" i RadioTeatar Bajsić i prijatelji, Zagreb – "Mediteranskibrevijar, na valovima Radio Mediterana", Predrag Matvejević / Olja Savičević Ivančević /Pavlica Bajsić Brazzoduro, redateljica: Pavlica Bajsić BrazzoduroDanas, kada Mediteran sve više postaje prostor kontrasta – između smiraja i sukoba, ljepote ipropadanja, turizma i tišine, sjećanja i zaborava, bogatstva i siromaštva – ova predstava podsjećana njegovo izvorno značenje: na Mediteran kao prostor susreta, razmjene i duboke duhovnosti."Mediteranski brevijar" nas poziva da u moru ponovno prepoznamo ogledalo ljudskosti, da uvremenu ubrzanosti i fragmentiranosti zastanemo, promotrimo i upitamo se, da odaberemosuosjećanje, upozoravajući, uz eruditsku slojevitost Matvejevićevu, i na ovodobno stanje stvari ui oko Mediterana, na zaraćene, prognane, izbjegle. Ovo je kazalište slike i zvuka koje dugoodzvanja u nama.
Programsko vijeće 38. "Gavellinih večeri":Dražen Ferenčina, Marina Fakac i Enes Vejzović
