Nagrada za najbolju predstavu Gavellinih večeri 2014.
Nagrada za najbolju predstavu u produkciji kazališta iz Republike Hrvatske 2014.
Franz Kafka: Amerika, Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb i Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka, redatelj Janusz Kica

Na ovogodišnjim, 29. "Gavellinim večerima" svojom se kvalitetom, kompaktnošću, poetičnošću i poetikom, snagom i čvrstoćom izdvaja predstava koja od predstava uvrštenih u izbor 2014. godine najbolje i najdosljednije promiče vrijednosti redateljske poetike, pedagoških načela, filozofskoga promišljanja i egzistencijalne snage utemeljitelja kazališta domaćina festivala, Zagrebačkoga dramskog kazališta, danas Gradskoga dramskog kazališta Gavella i suutemeljitelja Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu, dr. Branka Gavelle. Upravo prije sto godina, 1914., Branko Gavella započeo je režirati u zagrebačkom kazalištu, predstavivši se publici Schillerovom Messinskom vjerenicom. Danas, u kazalištu koje je utemeljio, na Večerima nazvanima Gavellinim imenom, nagrađujemo predstavu Amerika, nastalu prema Kafkinu nedovršenu romanu, u koprodukciji Zagrebačkog dramskog kazališta Gavelle i Hrvatskoga narodnoga kazališta Ivana pl. Zajca iz Rijeke.Predstava Amerika promiče vrijednosti kazališne umjetnosti koje istražuje Branko Gavella. Ova predstava umjetnički poticajno konkretizira sve vrijednosti Gavellina odnosa prema kazališnom svijetu što ih u prološkom tekstu navodi i izbornica. U predstavi je vidljivo pomno promišljanje situacije i rada na tekstu redatelja Janusza Kice i dramaturga Gorana Ferčeca, istodobno izvrsnoga dramatizatora nedovršena romana u vrhunskom prijevodu Zlatka Crnkovića. U predstavi se očituje kazališno inteligentno i suptilno inzistiranje na detaljima i nijansama koje Kafkin svijet prikazuju kao kuću bitka u obliku kaveza, kocke, dizala i bezbrojnih vrata, od putne torbe do hotela, svratišta i kazališnoga doma. Ova predstava pokazuje i intenzivno glumačko suatorstvo u radnom procesu, pojačano činjenicom da je riječ o spoju dvaju glumačkih ansambala, zagrebačkoga i riječkoga, i činjenicom da jednako angažirano u predstavi sudjeluju glumci raznih naraštaja. Čvrstoća, konzistentnost predstave rezultat je istraživačkog pristupa cijele autorske ekipe: dvadesete godine 20. stoljeća i 21. stoljeće, Europa i Amerika spajaju se jedinstvenim izvedbenim kodom u kojem se nadrealno i imaginarno, snovito i svakodnevno sljubljuju i u glumačkoj izvedbi i u scenografiji, kostimografiji, glazbi i svjetlu kao jedinstven, pronađen svijet sklada forme i sadržaja bez ijednoga izvanjskoga ili estradnoga elementa. Visoko sudioništvo s publikom vidljivo je u stalnoj igri napetošću između okrutnoga svijeta i dobrote koja pobjeđuje. Zahvaljujući tekstu, režiji i izvrsnoj glumi cijelog ansambla i glumačkom pothvatu Živka Anočića, Amerika postaje emotivna, topla predstava koja promiče temeljno Gavellino redateljsko i pedagoško načelo: suigru. Suigrom između sebe, u trenutku kad je velik broj predstava u hrvatskom glumištu prepoznatljiv kao en face sučeljavanje na prosceniju s gledateljima, glumci i stvaraoci realiziraju blagu suigru između vrhunskoga teksta i publike istražujući arhetipske mogućnosti kazališne umjetnosti. Od početka do kraja, s početkom u brodskoj utrobi, a završnicom u utrobi Oklahomskoga kazališta, Amerika traktat o samoći u kontekstu otuđenosti pretvara u traktat o samoći u prisnosti koji otvara nove mogućnosti kazališne suigre i potpunu posvećenost vlastitu pozivu kao izazovu ispitivanja dubine kuće bitka.Predstava Amerika šalje kazalištu, umjetnosti i gledateljima poruku dobrote, ljubavi, plemenitosti i unutarnje sreće unatoč svim izvanjskim okolnostima te zaslužuje Nagradu za najbolju predstavu u produkciji kazališta iz Republike Hrvatske 2014.Predstava Amerika u otuđenu i tužnu svijetu bez empatije svojim jedinstvenim estetskim i imaginarnim kodom prisnosti zaslužuje i Nagradu za najbolju predstavu Gavellinih večeri 2014.

Čestitamo!

Nagrada za najbolju režiju Gavellinih večeri 2014.

Janusz Kica
Za režiju predstave Franz Kafka: Amerika, Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb i Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka.
Redatelj Janusz Kica temeljitim pristupom Kafkinu opusu, istraživanjem silnica otuđenja i blaga humora u romanima Dvorac i Proces i nedovršena romana Amerika stvara preciznu, konzistentnu, do kraja u tekstu utemeljenu režiju zasnovanu na izvrsnu radu s cijelim ansamblom i sa svim suradnicima. U suradnji s dramaturgom i dramatizatorom romana Goranom Ferčecom stvara tekst predstave kao suptilan spoj fresaka svijeta Kafkina vremena i našega, jednako ili više otuđena svijeta. U suradnji sa scenografom Markom Japeljem kreira svijet zatvorenih kutija i zidova koji se rastvaraju i zatvaraju u precizno baždarenu tempu otvaranja i zatvaranja mnogobrojnih vrata svevremene sadašnjosti. Svijet naizgled otvorene Amerike pretvara u svijet naizgled zaključane intime, a izvanjsku imigraciju u imigraciju unutar bića u dosljedno provedenoj i gotovo matematički preciznoj mizansceni. Takav, matematički hladan svijet supostavlja svijetu protagonista Karla Rossmanna. Prohod svjetovima naizgled hladnih ljudi i prostora suigrom emocijama hladnoće i ljubavi pretvara u prohod rastvaranja unutarnjosti koja se tim postupkom pokazuje kao svijet moguće topline i blagosti. Janusz Kica u suradnji i suigri s glumcima pomaže stvaranju jedinstvena glumačkoga koda spojem različitih glumačkih kodova i kodova različitih ansambla u kod koji sanja poetično, koji spava zaljubljeno, koji lebdi nasmiješeno. Možda najveći redateljski zacrt napravio je u radu s glumcem Živkom Anočićem, u zajedničkoj i jedinstvenoj suigri ostvarivši san svih kazališnih pedagoga: rađanje iznimnoga, od dosadašnjih uloga potpuno drukčijega a genijalnoga, samozatajna mladoga glumca. Janusz Kica pred sobom je imao ogroman tekstualni, egzistencijalni i stvaralački materijal. Umjesto za neke možda očekivana izvanjskoga, etradnoga i agresivnoga, ideološkoga pristupa svladao ga je suptilnim redateljskim rukopisom, jedinstvenim estetskim kodom snovite suigre, nasmiješena humora i željene ljubavi. Režijom Kafkine Amerike Janusz Kica pokazao je da su Bildungsdrama i predstava danas moguće i da trebamo i možemo promicati svijet dobrote i ljubavnu poruku ustrajnosti i dosljednosti te slušanja vlastitosti. Janusz Kica u svojoj je režiji ostvario i Gavellino načelo redateljske i pedagoške suigre - suigrom ljubavi u kući bitka - u kazalištu naših vlastitih beskrajnih svjetova prisnosti.
Čestitamo!

Nagrada za najbolju mušku ulogu Gavellinih večeri 2014.
Živko Anočić
Za ulogu Karla Rossmanna u predstavi Franz Kafka: Amerika, Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb i Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka
Od početka do kraja velike predstave svim svojim bićem na pozornici, Živko Anočić u ulozi Karla Rossmanna u predstavi Amerika Gradskoga dramskog kazališta Gavella iz Zagreba i Hrvatskoga narodnog kazališta Ivana pl. Zajca iz Rijeke pokazuje snagu dramske uloge kao član ansambla kazališta koje je 1953. godine utemeljio Branko Gavella. Dosljedan i precizan u prikazu, utjelovljenju, konketizaciji i oglasovljenju jedinstvene dobrote, svojevrstan isposnički i hodočasnički put imigracije Kafkina protagonista u snažnoj suradnji s redateljem i cijelim ansamblom, putovanje različitim klaustrofobičnim prostorima začudnih i otuđenih svjetova izgubljenosti, zagubljenosti i neočekivanih susreta ostvaruje lucidnim pomakom u dobrotu ovostranosti i snovitost onostranosti. Susrećući se s arhetipskim ljudskim stanjima, sa stanjima svijesti, podsvijesti i nesvijesti, arhetipski snažno i nježno prikazuje prevladavanje straha od svijeta i svijeta vlastita identiteta i začudno prodiranje u tajne ljubavi i traženje života kao sreće i radosti, unatoč svim preprekama. Ako Živko Anočić glumi san, i ljudski koloplet imigrira u svoj glumački san. Ako Živko Anočić glumi stvarnost, magnetskom snagom glumačkoga izraza poziva tu stvarnost da postane bolja, plemenitija, sretnija, ili da uđe u san kako bi se promijenila. Završni ulazak u kazalište kao san ili san kao kazalište pokazuje ogromnu glumačku moć i zasanjanost Živka Anočića. Ulogom Karla Rossmanna u suigri s publikom, glumcima, tekstom i redateljima u gavelijansku je okviru konkretizirao najbolja načela Gavelline i Kicine redateljske i pedagoške, umjetničke suigre. Živko Anočić ovom je ulogom ostvario glumačko remek-djelo, različitošću i emotivnom i glumačkom snagom konkretizacije Kafkina Karla Rossmanna napravivši velik iskorak u svom dosadašnjem opusu.
Čestitamo!

Nagrada za najbolju žensku ulogu Gavellinih večeri 2014.
Nina Ivanišin
Za ulogu Lenke u predstavi Rudi Šeligo: Svadba, Slovensko narodno gledališće, Drama, Ljubljana
U izvrsnom glumačkom ansamblu predstave Svadba, nastale prema drami Rudija Šeliga i u suptilnoj režiji Jerneja Lorencija, u produkciji Slovenskoga narodnog gledališča, Drama, Ljubljana, Nina Ivanišin izdvaja se posebnom poetičnošću i vrhunski prikazanim promjenama osjećaja tuge i sreće, nade i čežnje, ostvarivši ulogom Lenke pravi glumački biser. Ova mlada, istodobno unutarnje snažna i krhka glumica slojevitu i tešku ulogu nevjeste u bijelom ostvaruje poetizacijom stvarnosti svim elementima glumačkog izraza. Dosljednim, zasanjanim pogledom, iznimnim govorom, gracilnim poketima, začudnom igrom s glumačkim partnerima, a posebno suigrom s Janezom Škofom (Jurij), Nina Ivanišin realizira poetsku i poetičnu glumu potpuno sljubljenu s tekstom i Šeligovim dramskim kodom magijskoga realizma. Bačenu u svijet nesreće i bolne potrage za vlastitom osobnošću, Lenku Nina Ivanišin realizira kao nedodirljivu čaroliju, lelujav identitet, anđeoskim pjevom, nježnom plemenitošću i zasanjanošću. Njezina završna pojava preokreće tragičan kod predstave u mogućnost sreće u onostranosti, snovima, umjetnosti, u pomisli na suigru s drugima. Fascinantnom ulogom Lenke Nina Ivanišin pokazuje da je kazališna suigra moguća u obrubu i velu estetskoga svemira izvrsna Šeligova teksta i ofelijanske tragičnosti.

Čestitamo!

Povjerenstvo 29. Gavellinih večeri:
Goran Grgić, dramski umjetnik (član)
Samo M. Strelec, redatelj (član)
Mira Muhoberac, dramaturginja (predsjednica)

U Zagrebu, 23. prosinca 2014.